Szent helyeink

Ezen az oldalon szent helyeinkről teszünk közzé ismertetéseket.

Kedves Olvasóink!

Ezen az oldalon egy-egy kegyhelyet, templomot vagy kápolnát mutatunk be.

A válogatásunk esetleges, és semmilyen szempontból nem törekedhetünk teljességre. Nem csak a nagy, ismert kegyhelyeket kívánjuk bemutatni, hanem a kisebb, országos hírre szert nem tett, de szeretett értékeinket.

Ha valaki szeretné, hogy az ő templomát, kedves kápolnáját vagy kálváriáját mutassuk be - legyen az bármilyen kicsi, és a helyieken kívül ismeretlen - kérjük, írjon a szerkesztőségnek a kivigasztal@vipmail.com címre. Ha valakinek nem áll módjában elektronikus levelet küldeni, kérje meg egy fiatal ismerősét, hogy küldje el a postacímét vagy a telefonszámát a fenti email címre. Vele levélben vagy telefonon felvesszük a kapcsolatot.

A Szerkesztőség
VISSZA


Buzdítás a kegyhelyek látogatására

    Kegyhelyeink a kegyelem kiáradásának helyei. Isteni ajándékot kapunk. Nem érdemeink alapján, hanem Isten szeretetéből, általunk mélyebben nem ismert összefüggések alapján.

Kérj, és adj hálát!

    Boldog az az ember, aki hálaadás céljából keres föl egy kegyhelyet. De boldog lehet az is, aki kérni megy. Hiszen van hová menni, van kihez menni, tudja, hogy kitől kérhet. A mai kor hitetlen, Istentől eltávolodott emberének nincs kihez fordulnia. Itt a földön keresi kétségbeesetten a megoldást a földi erővel, tudással megoldhatatlan problémáira is. Érthető, hiszen ez az ő mozgástere. Mi azonban, akik tekintetünket Istenre emeljük, tudunk más utat. ...

A teljes írást itt olvashatjuk.

Vissza
a kezdőlapra a lap tetjére



Vodica Máriakert, Hercegszántó

 Hálát adok a mindenható Istennek, Jézus Urunknak és az ő drága Édesanyjának, a Boldogságos Szűz Máriának azért, hogy eljuthattam e kedves kegyhelyre. Régóta készültem már, mert a kegyhely különleges Szűz Mária szobra és a kegyhely lelki atyja, Polyák Imre kanonok atya is ismert a magyarországi Máriát tisztelők és szeretők körében.

Hercegszántó -Szűz Mária
A hercegszántói Szűz Mária szobor
A teljes írás itt olvasható.
Vissza
a kezdőlapra a lap tetjére


Máriakertben jártam
(2021. júl. 21.)

Bácska számomra ismeretlen falvain áthaladva, nagy szeretettel és gyermeki örömmel közeledtem Hercegszántóhoz. Nem volt szükségem semmire, mert mindenem megvolt. Mindent megkaptam Istentől, amire szükségem van. Azt is tudom viszont, hogy mindig megajándékoz valamivel. Így aztán csak a hálaadás gondolata foglalkoztatott.

Meg kell mondanom, volt idő, amikor a Szűzanyához azért mentem, hogy az életemért könyörögjek. Meghallgatást találtam.
Ezt pedig azért írom le, hogy biztassak mindenkit: bátran és hittel vigye a Szűzanya elé a kéréseit!
...
A teljes írás itt olvasható.

Vissza
a kezdőlapra a lap tetjére



Újraszentelik a vöröserdei Jézus Szíve kápolnát

2021. június 12-én 10 órakor
Dr. Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek és metropolita őexcellenciája
újraszenteli a vöröserdei Jézus Szíve kápolnát.

Jézus Szíve kápolna

Ennyi a hír, de miért fontos, és miért oly örömteli? Elmondjuk.

    A kápolna jellegzetessége

Tudomásunk szerint egyedülálló vallás-és kultúrtörténeti értékünkről van szó. Annyira sajátosan magyar, amennyire csak lehet. Egy tanyai iskola kápolnája, az egykori, ma már csak romjaiban létező tanyavilág emléke.
Annak idején a sajátos szükségletek és a szegénység vezetett e kis csoda megépüléséhez.

    A kápolna helye

Az 5501-es, Baját Kelebiával összekötő út mentén, Bácsalmás és Csikéria között, közvetlenül az út mellett található.
Koordinátái:  46.117664  19.431617
Megközelíthető gépkocsival és autóbusszal. Bácsalmás felől a Csikériára tartó buszjáratnak Vörös erdő néven a kápolna közvetlen közelében van megállója.



    A kápolna építészeti különlegessége

Azoknak a tanyasi és falusi iskoláknak, amelyeket a múlt század 20-as 30-as éveiben építettek, jellegzetes típusa a kéttantermes, egybenyitható építmény. Itt azonban kellett misézőhely is. Lehetett volna az egyik terem végében kialakítani, de a tervező zseniális ötlete az volt, hogy a kápolnát a középpontba helyezi, és ahhoz – egymásra merőlegesen – csatlakoztatja a két tantermet. Az eredménye az a különleges építmény lett, amit ma megújulva láthatunk.

Az iskolakápolna teljes képe

    A kápolna története az enyészet küszöbéig

Bácsalmás és Csikéria között az egykor nagykiterjedésű szőlőtermelő vidék a XIX. század végén alakult ki. A felparcellázott homokos területeken meghonosították az alföldi szőlőfajtákat, és állandó lakhelyű tanyákat építettek. Az 1900-as évekre a területen már mintegy négyezren laktak.
Ilyen létszámú lakosság lelki és oktatási szükségleteinek kielégítésére nem volt mód, ezért az állam megvásárolta a volt baja-szabadkai vasútvonal és a szabadkai országút kereszteződésében álló csárdát, és abból 1905-ben egy tanteremmel és tanítói lakással iskolát alakított ki. Az iskolában miséztek is. Az egytantermes iskola kevésnek bizonyult, ezért a régi iskolaépület előtt felépítették azt a kéttantermes, körkápolnás iskolát, amiről most írunk. 1929-ben adták át. A kápolnát a környékbeli hívek rendszeresen látogatták. A hagyomány szerint a nagy egyházi ünnepeken kb. száz kocsival érkeztek a hívők szentmisére.

A II. világháború jelentős vérveszteséget okozott. A német anyanyelvű lakosság nagy részét a háború után kitelepítették. Átmeneti stabilizálódás után az 1991-es teljeskörű privatizáció következményeként a helyben foglalkoztatottak jelentős része elvesztette munkahelyét.
Ma Csikérián és Bácsszőlősön mintegy 1200-an laknak, beleszámítva a külterületek lakosságát is.

Az iskola a háború után még működött egy ideig, de aztán bezárták. Több célra is használták, végül ezt is privatizálták. A privatizáció utáni első gazdája nem sokat törődött vele.

    A felújítás. Lelki és anyagi építkezés

Örömmel nézzük Magyarországon az utóbbi tíz évben végbement nagyarányú templom felújítást és építést. Hihetetlennek tűnik, hogy – a sajtóban megjelent adatok szerint – mintegy 2000 templomot, kegyhelyet újítottak föl. Ezek a renoválások természetesen nagyon különböző mértékűek voltak, és benne vannak a protestáns templomok is, de ez így is igen szép szám. Jó és örömteli az anyagi megújulás. De ennél fontosabb a lelki megújulás, az evangelizáció, hitünk erősítése és terjesztése. Ezt azonban állami támogatásból nem lehet végezni. A lelki feladatokat nekünk, keresztényeknek kell megoldani.

Ebből a szempontból is figyelemre méltó az, ami Vöröserdőn történt. A kápolna új tulajdonosa, Takács László, a lelki oldalra is hangsúlyt fektet. A munkálatok kezdetén létrehoztak egy imacsoportot. Imaórájukat azóta is minden kedden 17-18 óráig tartják a kápolnában. Itt a szó szoros értelmében lelki építkezés is folyik. Az imacsoportot Kökényesi Ferenc róm. kat. teológus, a környék ismert lelki- és szegénygondozója vezeti.
Közben zajlott a felújítás. A romosodó, takarmánytárolóként is használt iskolaépületet gyönyörűen rendbe hozták. A kápolnát belülről is helyre állították, a haranglábat is újjáépítették, bár harang még nincs benne. A kápolna előtt álló megcsonkított kőfeszületet is felújították és újraszentelték.
Végre elérkezett az ideje a kápolna újraszentelésének is.

A kápolna belseje

    Összegzés

Írtunk arról, hogy miben áll az építészeti egyedisége a vöröserdei Jézus Szíve iskolakápolnának. Vázoltuk azt a történelmi eróziót, ami majdnem elpusztította ezt a kincset is. Bemutattuk a kápolna megújulását.

Ez a kápolna az ország szélén áll. Szegény, bár kétségtelenül szép vidék. Ritkán lakott, ugyanakkor a lakosságához képest sokan gyakorolják a vallásukat. Eddig ez az egész lelki-anyagi megújítás csak keveseket szólított meg. A tanulsága azonban hatalmas.

Az építtető anyagi hasznot nem remélhet, állami támogatást nem kapott a felújításra. Mégis megmentett egy darabkát a nemzetünk múltjából, és azt a lelki felemelkedés szolgálatába állította. Ez pedig a legszebb példa, amit jó lenne, ha sokan követnének. Azt is mutatja: az ott élő emberek igenis élni akarnak, és ott akarnak élni, ahová Isten helyezte őket. Fontos nekik a múltjuk, és sem a jelent, sem a jövőt nem tudják, és nem akarják elképzelni Isten nélkül.

Kívánjuk, hogy áldja meg Isten életüket, munkásságukat, és őrizze meg továbbra is a vallási és nemzeti értékeink iránti elkötelezettségüket.

A képek forrása:
 
https://www.facebook.com/koletar.edina/photos/

Források:

https://www.facebook.com/V%C3%B6r%C3%B6serdei-iskolak%C3%A1polna-479904219469563/
https://www.facebook.com/koletar.edina/
http://www.bacsszolos.hu/
http://voroserdoiskolakapolna.hu/


Dr.H.F.
Vissza
a kezdőlapra a lap tetjére



JÉZUS KITÁRT KARJA

Húsvétra készülve fedeztem fel a hatalmas lengyelországi Krisztus Király szobrot. Próbáltam választ kapni, miért nem talákoztam vele korábban. Kiderült, hogy csupa olyan sajtótermék referált az eseményről, amiket nem szoktam olvasni.
 
Hogyan kerül ez a szobor húsvét ünnepén ide? Úgy, hogy Jézus kitárt karja a legerősebb kersztény szimbólumaink közé tartozik. Jézus a kereszten kitárta a karját, hogy iszonyú szenvedése és halála árán megmentsen minket, és ezzel magához is ölel bennünket. A feszületet nézve mindig megrendülök, a tárt karok pedig örömmel töltenek el: gyere, várlak, jőjj hozzám! Persze, a tárt karok is mindig emlékeztetnek a keresztáldozatra, ha nem a kereszten látjuk is. De hirdetik a megbocsátást is, és átérezhetjük a bűneinktől való megszabadulás semmihez nem hasonlítható örömét.
Ezért aztán mindig szerettem a kitárt karú, "szeretlek, várlak, jőjj!"  érzést sugalló ábrázolásokat, legyen az szobor vagy kép.

Krisztus Király

A lengyelországi Świebodzinban álló Krisztus Király szobor
(Fotó: By Dominikosaurus - Own work, CC BY-SA 4.0)

Jézus hatalmas, 33 méter magas, 16,5 méteres mesterséges dombocskán álló szobra Nyugat-Lengyelországban található. Ez a szobor három méterrel magasabb, mint a Rio de Janeiro felett magasodó Megváltó Krisztus szobor. Nem a vilgrekord szándéka miatt magasabb a riói szobornál, a 33-as szám Jézus földi életének évszámát szimbolizálja.

Amikor adatokat kerestem erről a magassága miatt világrekorderré vált Krisztus szoborról, igencsak meglepődtem. A magyarországi terjedelmes híradások mindegyike felháborodásának, értetlenségének ad hangot a szoborral kapcsolatban, és mindenképpen meg akarja győzni az olvasóit arról, hogy ez egy érthetetlen és elfogadhattalan dolog, és a lengyelk is szégyellik, ahelyett, hogy örülnének neki. Ebből annyi mindenképpen világos, hogy jelentős társadalmi erők lépnek föl aktívan a kereszténység mindenféle megnyilvánulása ellen. Igaz, ennél kisebb méretű keresztény szimbólum (pl. egy fa kereszt)  felállítása is gondot szokott okozni kis hazánban.  Ez a szobor  pedig olyan nagy, hogy Magyarországról is "látszik."

A Świebodzin városában felállított szobor a helybéli nyugdíjas plébános atya, Sylwester Zawadzki ötlete volt. Eredetileg egy kisebb kerti szobrot akart készíttetni, de a bőséges adományok következtében egyre nőtt a méret. A szobor kb. 400 millió Ft-ba került, és a helyi hívők adták össze. Mirosław Kazimierz Patecki lengyel szobrászművész tervei alapján épült.  A műalkotás ösztömege 440 tonna.  Teljes szélessége 24 m, a karjai 6-6 méteresek. Koronája aranyozott és kb. 3 m magas. 2010. november 21-én szentelték föl.

 A szobor a város széln áll, és egy Tesco áruházra tekint. A fanyalgók szerint ez groteszk, azonban nyilvánvalóan jelzés értékű.
 
Az atya elmondása szerint a szobor állítására Jézustól kapott indíttatást, ő csak a végrehajtó volt. Sylwester atya már a kétezres évek elején szerette volna a várost hivatalosan Jézus védelme alá helyezni, de az egyházi vezetés akkor nem járult hozzá ehhez.

Figyelmre méltó, hogy Jézus fejét korona ékesíti, és az arca jellegzetes lengyel arc.  Ami nagyon érdekes, és nálunk alig ismert: Jézust 2016-ban hivatalosan is Lengyelország királyává koronázták! Ez a szobor tehát Lengyelország királyának a szobra is, nem "csak" Krisztus Királyé.

Jézus lengyel királlyá koronázásának óhaja már régen felmerült. Rozalia Celakówna (1908-1943) lengyel apáca beszámolója szerint Krisztus azt mondta neki, hogy a lengyel üdvösség feltétele az ő királlyá koronázása. A szobor felállítása a koronázás lelki előkészítéseként is felfogható.

Megjegyezzük, hogy a Szűzanyát a lengyelek 350 éve nevezik a királynőjüknek, és nyilvánosan a częstochowai Fekete Madonna képében tisztelik.
Fekete Madonna Lengyelország Királya
A częstochowai Fekete Madonna Jézus, Lengyelország Királya
Források:
https://www.youtube.com/watch?v=IyQoRUF030k&feature=emb_imp_woyt   - lengyel drón film, nagyon szép!
http://www.duchprawdy.com/intronizacja_rozalia_celakowna.htm  - weblap Rozalia Celakownáról (lengyel nyelven)
https://www.youtube.com/watch?v=iJAWuiAVeRo  - angol nyelvű slide show
http://www.figurachrystusakrola.pl/  -  a szobor hivatalos honlapja
https://sanktuariumswiebodzin.pl/   - Świebodzin templomának honlapja (angol és német nyelven is elérhető)
VISSZA

 
Érd-postástelep

Advent


Az Érd-postástelepi Kármelhegyi Boldogasszony templom

A XX. század második felében épült magyaroszági templomok kiemelkedően szép példánya. Az Érd-postástelepi  plébániát 1947-ben hozták létre. Egyetlen saját állandó lelkészük és plébánosuk Mersei Antal atya volt. A templomot is ő építtette, 1992-ben szentelték föl. A születésének 100-adik évfordulójára kiadott könyv itt érhető el.

A lelkészi feladatokat jelenleg az érdligeti plébániáról Maklári István esperes atya látja el. István atya ragyogó logikájú, erős lelkiségű hitszónok. Prédikációira mindig sokan kíváncsiak.
VISSZA

Bodajk
Egyházi státusza:
Székesfehérvári Egyházmegye, II. Vértesi kerület  I. Lelkipásztori körzet. Segítő Szűz Mária Plébánia
Plébános: Mórocz Tamás helyettes esperes

Cím: 8053 Bodajk, Szent István tér 1.
Telefon: (22) 410-039
E-mail: bodajkikegyhely@gmail.com
Weboldal: http://www.bodajkikegyhely.hu

Földrajzi elhelyezkedése: Székesfehérvártól északra 20 km-re, a Móri árokban, a Bakony keleti peremén fekszik.
Festői szépségű hely, kirándulásra és túrázásra optimális. A Gaja-szurdok 3 km-re, Csókakő vára 7 km-re, a történelmi borvidék székhelye, Mór, 10 km-re található.

Bodajk kegyhelye
Fotó: Keserű Gergő

Hitéleti és történeti hagyományok

A Szűzanya kegyhelyek között ma nem tartozik a leglátogatottabbak közé, pedig egy nagymúltú, államiságunkkal is összekapcsolódó kegyhelyről van szó. Mórocz Tamás atya, Bodajk plébánosa, egy TV interjúban nagyon találóan írta le a kegyhely jelenlegi helyzetét: „elfeledett, elrejtett, kicsit elzárt”. Azt kevesen tudják, hogy – amint azt Ipolyvölgyi Németh J. Krizosztom atya írja „Mária kegyhelyek Mária országában” című könyvében – Bodajkot illeti meg a legrégibb magyar búcsújáróhely cím. Bodajk szent kútját már a IX. században zarándokok vették körül. István király és fia, Szent Imre is jártak itt. Szent László lovagkirályunk is járt Bodajkon 1090-ben. Legendának tekintik, pedig nyilván igaz, hogy egy keresztvetéssel futamította meg az ellenséget. Szent királyunk ugyanis minden ütközet előtt imádkozott, és az ellenség bizony bölcsen tette, ha a futást idejében – még a keresztvetésnél – megkezdte.

Aki tehát Bodajkra zarándokol, az szent elődeink nyomában járhat, ami önmagában is felemelő. A kegyhely története azonban sokkal régebbi. Már a kereszténység előtt kultikus hely volt. A „pogány” ősök az Ég Szűzét és a Magasságbeli Istent tisztelték itt. Bár nyilván akkor kereszténység még nem létezett, de azért a Bibliából tudjuk, hogy Melkizedek a Magasságbeli Isten papja volt, aki kenyérrel és borral áldozott. Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy Jézusról azt mondja Pál: Pap vagy te mindörökké, a Melkizedek rendjéből. (Ld. Ter 14,18-20 ; Zsid 7,1-17; Zsid 5,5-6)

A Bodajktól jó egynapi járóföldre lévő Jásdról szóló írásokban – nagyon helyesen - mindig megemlítik, hogy az ottani kegyhely egy kelta áldozati hely mellett létesült.  Bodajkkal kapcsolatban szégyenlősen hallgatnak a régmúltról. Ez már azért sem érthető, mert a druidákat (a kelta papokat) és a magasságbeli Isten papjait egy napon említeni sem lehet.

Nézzük, milyen is volt egy Istenanya kegyhely – a kereszténység előtt.
A kegyhelynek három természeti adottság együtt állásának kellett megfelelnie. Kellett egy nagyobb hegy, annak lábánál egy kisebb, a kisebb hegy lábánál pedig egy forrás.  Az imahely a kisebbik hegyen volt. Aki járt már Bodajkon, máris tudja, miről van szó: Kesellő, Kálvária, Szentkút. Az oltár pedig éppen ott volt, ahol ma a Kálvária három keresztje áll, csak éppen nem északra, hanem keletre nézett. Ahogyan a jelenlegi bodajki Segítő Szűzanya Kegytemplom is keletre tájolt.

Bodajk kegyhelye
A kegyhely a Nagy-tó partjáról
A templomtól jobbra a Kálvária, attól jobbra (egy háztető fölött) a Kesellő gerince látható

Agyonhallgatott történelmünkből még szeretnék utalni egy részletre. Ismert, hogy a királyok koronázását megelőzte egy különleges beavatási szertartás, amit rendszerint néhány nappal a koronázás előtt tartottak. Erről nagyokat hallgattak a múltban is, mert a beavatási szertartás helyszíne (forrás fölötti hegytető) pogány hagyományokra asszociált. Ez azonban tévedés, az előzetes beavatási szertartás nem pogány volt. A koronázási ünnepségnek erősen protokolláris volta miatt ott lelkiségről csak korlátozottan lehet beszélni, mély átélés nem volt lehetséges, bár a felkenés ott történt meg.
A megelőző „beavatás” a lélek megtisztítását, a bűnbánatot, áldozást és karizmák kérését jelentette, virrasztással és böjttel támogatva. Itt még volt módja a leendő királynak bensőséges imára.
Hogy mely királyok imádkoztak Bodajk szent helyén a szentelésük előtt, annak kiderítését meghagyjuk a történettudománynak. Nagy reményeink persze erre nem lehetnek, mert már azt is kitalálták, hogy Székesfehérvár nem Székesfehérvárott volt, hanem valahol máshol.

Érveikben látszólag van logika, ugyanis nem tudnak mit kezdeni azzal, hogy egy olyan városban koronáztak, ahol még csak püspökség sem volt. (Székesfehérvár csak 1777-ben lett püspöki székhely.) Hogy miért koronáztak mégis itt? Két okra lehet gondolni. Az egyik Székesfehérvár elképesztő méretű védettsége. Nyáron oda ellenség a vízi védőművek miatt nem tudott bejutni. A másik pedig Bodajk közelsége.

Bodajk kegyhelye
Búcsúnyitó szentmise 2016-ban

A bodajki Szentkút

Bodajk ma is gyönyörű, de aki koránál fogva láthatta az 1960-as évek elején, vagy régebben, az egy édenkertet látott. Kristálytiszta karszttavak sora ékesítette az eredetileg a Kálvária köré, majd a Bakony oldalára kiterjedő falut. A helybeliek persze nem értékelték nagyra a tavaikat, kivéve a falu közepén a templomtól száz méterre lévő Nagy-tavat. A II. világháború előtt itt még fürdők üzemeltek, a tó melletti malom eredetileg generátortelep volt, onnan vezették az áramot a kastélyba a villamosítás előtt. A hegyoldalban nem mindenhol lehetett vizet nyerni, így a Nagy-tóból lajttal hordták az állatoknak.

A másik kitüntetett forrás a Szentkút volt. Efölé állították a zsolnai porcelán Szűz Mária szobrot.
A kút ősidőktől kezdve a Szűzanya szimbóluma volt. Jézus Urunk édesanyjának, Szűz Máriának  kézenfekvő, világos asszociációja a szent, éltető víz forrása. A Szentkúthoz gyógyulások sora kapcsolódott. Erről hálajelek sokasága tanúskodik, melyek egykor a templomban is láthatóak voltak. A zajló felújítási folyamat végén remélhetőleg valahol – talán a tervezett múzeumban – ismét láthatóak lesznek a hálajelek. A márványtáblák bemutatása esztétikai szempontból nem egyszerű, de Tamás atya bizonyára erre is kitalál valamit.
Nos, a baj éppen ezzel a kúttal kezdődött.  Mert a bodajki kegyhely addig mindent kibírt, amíg a kút forrása élt. Még azt is, hogy az 1942-ben épített csodaszép zarándokudvart romba döntötte a háború. Már 1950-re szépen kijavították.
A kút forrása egy jellegzetes karsztforrás. Talapzata a Nagy-tó talapzata fölött van, több mint öt méterrel. Amióta létezik forrásnyilvántartás, időszakos forrásként tartották számon! Ezt úgy kell érteni, hogy a vízhozama erősen ingadozott. Tudomásunk szerint azonban teljesen soha nem apadt el, egészen a múlt század közepéig. Akkor viszont egy hosszú, aszályos időszak után – kiszáradt. A helyiek akkor még nem jöttek rá, hogy ennek oka a balinkai szénbánya  egyre nagyobb vízkitermelése.
Első alkalommal Vajk Gyula prépostsága alatt került sor erre a skandalumra. A néphit szerint a gyógyuláshoz a Szűzanya segítségén kívül a hely és a víz is fontos. Arról nem is beszélve, hogy a zarándokoknak inniuk is kellett. Vajk prépost úrnak volt egy derék gazda gondnoka, Kerger József bácsi. József bácsi befogta a lovait a lajtkocsija elé, és éjjel néhány buzgó katolikus legénnyel megtöltötte a kutat a Nagy-tóból.
A közvetlen veszély elhárult, a búcsú rendben lezajlott. De... Egy, a hatalmat kiszolgáló antiklerikális író, magát zarándoknak álcázva, Bodajkon szimatolva, meglátta a nagy műveletet, és gúnyiratot írt arról. Persze, ez a hívő zarándokokat nem nagyon zavarta, nem sokan olvasták közülük a múlt értékeinek rombolóit.
Az viszont zavarta a hívőket, hogy a kútban nem volt víz. Aztán 1967-ben a nagy balinkai vízbetörés után a Nagy-tó vize is elment, és hosszú ideig, mint a jelenkor nagy sebe, éktelenkedett a falu közepén.
A bodajki kegyhely iránti érdeklődés ezt követően láthatóan csökkent. Ma pedig ott tartunk, hogy az eredetileg 15000 fő befogadására tervezett zarándokudvar bizony még a fő búcsú napján is szellős.

Bodajk kegyhelye
A Szentkút fölött álló Szűz Mária szobor

A nagy újjáépítés

Ma nagyszerű változásoknak lehetünk tanúi a bodajki kegyhelyen.
Az egész templomkert és maga a kegytemplom is soha nem látott mértékű felújításon esik át. A templomkert jelentősen átalakul. Eredeti jellegét megőrzi, de a funkciójának jobban megfelel. Korszerű zarándokszállást is építettek, a régi katolikus iskola átalakításával. A munkálatok terveiről itt nézhetnek meg egy filmet.

Az építkezés során nagy nehézségekkel kellett megküzdeni. Egyrészt, a templom műemlék jellege miatt a tervezés bonyolult volt. A tervezést előkészítő feltárások és vizsgálatok sok időt vettek el. Közben az építőipar árai jelentősen emelkedtek. Mire a kivitelezésre sor kerülhetett, kiderült, hogy a kétszer annyiért lehet megcsinálni, mint amennyit terveztek. Hála Spányi Antal püspök atya szeretetteljes hozzáállásának, ezt is sikerült megoldani. Meg kell még említeni azt is, hogy egy nagyösszegű állami pályázatot is sikerült nyerni.
A kegyhely sajátossága, hogy a város közepén fekszik. Így nem csak a fejlesztése, de az üzemeltetése is szoros együttműködést igényel a város vezetésével. A plébánia és az önkormányzat kapcsolata példás.
Bodajk is sokat fejlődött. Város lett, szépült, és a Nagy-tóba is visszajött a víz.
Várhatóan 2020. szeptember elsejére elkészül a teljes felújítás, és az idei fő búcsú már a gyönyörűen felújított templomban, zarándokudvarban ünnepelhető.

A jövőről

Az évekig tartó erőfeszítések, az építéssel járó rengeteg szervezési munka nyilván elfárasztotta a plébános atyát, és mindenkit, aki ebből a munkából kivette a részét. A kegyhely papjai, világi munkatársai és a képviselő testület, Kovács János elnök testvérünk vezetésével, hősies munkát végeztek.
Pihenésre azonban nincs sok idő, mert egy másfajta feladat előtt állunk.

Szép és jó egy gyönyörű kegyhely, de azt lelki tartalommal is meg kell tölteni. Mindent meg kell tenni azért, hogy a bodajki Szűz Mária kegyhely ismét a régi vonzerőjű legyen, és legalább úgy nyújthassa áldásait az ide zarándokolóknak, mint régen. Elsősorban nem az idelátogatók létszámára gondolunk, a népi vallásosság ma már csak egy szép emlék. Azt viszont szeretnénk, hogy az ide érkezők lélekben megerősödve, üdvös és szép emlékekkel térjenek vissza otthonukba. A munka nagyját nyilván Isten és a Boldogságos Szűzanya fogja végezni, de ha ehhez imádsággal, lelki megújulással mi magunk nem tesszük hozzá a részünket, akkor a sok munka kárba vész. Ezt pedig nem engedhetjük meg magunknak.

Támogassuk imával a bodajki kegyhelyet, és a lelkek üdvéért ott dolgozókat!


Dr.H.F.