Kedves Olvasóink!
Ezen az oldalon egy-egy
kegyhelyet,
templomot vagy kápolnát mutatunk be.
A
válogatásunk esetleges, és semmilyen szempontból nem törekedhetünk
teljességre. Nem csak a nagy, ismert kegyhelyeket kívánjuk
bemutatni, hanem a kisebb, országos hírre szert nem tett, de szeretett
értékeinket.
Ha valaki szeretné, hogy az ő
templomát, kedves kápolnáját vagy kálváriáját mutassuk be - legyen
az bármilyen kicsi, és a helyieken kívül ismeretlen - kérjük, írjon a
szerkesztőségnek a
kivigasztal@vipmail.com
címre. Ha valakinek nem áll módjában elektronikus levelet küldeni,
kérje meg egy fiatal ismerősét, hogy küldje el a postacímét vagy a
telefonszámát a fenti
email címre. Vele levélben vagy telefonon felvesszük a
kapcsolatot.
A Szerkesztőség
Buzdítás a kegyhelyek látogatására
Kegyhelyeink a kegyelem kiáradásának
helyei. Isteni ajándékot kapunk. Nem érdemeink alapján, hanem Isten
szeretetéből, általunk mélyebben nem ismert összefüggések
alapján.
Kérj, és adj hálát!
Boldog az az ember, aki hálaadás
céljából keres föl egy kegyhelyet. De boldog lehet az is, aki kérni
megy. Hiszen van hová menni, van kihez menni, tudja, hogy kitől
kérhet. A mai kor hitetlen, Istentől eltávolodott emberének nincs
kihez fordulnia. Itt a földön keresi kétségbeesetten a megoldást a
földi erővel, tudással megoldhatatlan problémáira is. Érthető, hiszen
ez az ő mozgástere. Mi azonban, akik tekintetünket Istenre emeljük,
tudunk más utat. ...
A teljes írást itt
olvashatjuk.
Vissza
Vodica
Máriakert, Hercegszántó
Hálát adok a mindenható Istennek, Jézus Urunknak és az ő
drága Édesanyjának, a Boldogságos Szűz Máriának azért, hogy eljuthattam
e kedves kegyhelyre.
Régóta készültem már, mert a kegyhely különleges Szűz Mária szobra és a
kegyhely lelki atyja, Polyák Imre kanonok atya is ismert a
magyarországi Máriát tisztelők és szeretők körében.
A hercegszántói Szűz
Mária szobor
A teljes írás itt
olvasható.
Vissza
Máriakertben jártam
(2021. júl. 21.)
Bácska számomra ismeretlen falvain
áthaladva, nagy szeretettel és gyermeki örömmel közeledtem
Hercegszántóhoz. Nem volt szükségem semmire, mert mindenem megvolt.
Mindent megkaptam Istentől, amire szükségem van. Azt is tudom viszont,
hogy mindig megajándékoz valamivel. Így aztán csak a hálaadás gondolata
foglalkoztatott.
Meg kell mondanom, volt idő, amikor a Szűzanyához azért mentem, hogy az
életemért könyörögjek. Meghallgatást találtam.
Ezt pedig azért írom le, hogy biztassak mindenkit:
bátran és hittel vigye a Szűzanya
elé a kéréseit!
...
A teljes írás itt
olvasható.
Vissza
Újraszentelik
a vöröserdei Jézus Szíve kápolnát
2021. június 12-én 10
órakor
Dr. Bábel Balázs
kalocsa-kecskeméti érsek
és metropolita őexcellenciája
újraszenteli a vöröserdei
Jézus Szíve
kápolnát.
Ennyi a hír, de miért fontos, és miért oly örömteli? Elmondjuk.
A kápolna jellegzetessége
Tudomásunk szerint egyedülálló vallás-és kultúrtörténeti
értékünkről van szó. Annyira sajátosan magyar, amennyire csak lehet.
Egy tanyai iskola kápolnája, az egykori, ma már csak romjaiban létező
tanyavilág emléke.
Annak idején a sajátos szükségletek és a szegénység vezetett e kis
csoda megépüléséhez.
A kápolna helye
Az 5501-es, Baját Kelebiával összekötő út mentén, Bácsalmás és Csikéria
között, közvetlenül az út mellett található.
Koordinátái:
46.117664 19.431617
Megközelíthető gépkocsival és autóbusszal. Bácsalmás felől a Csikériára
tartó buszjáratnak Vörös erdő néven a kápolna közvetlen közelében van
megállója.
A kápolna építészeti
különlegessége
Azoknak a tanyasi és falusi iskoláknak, amelyeket a múlt század 20-as
30-as éveiben építettek, jellegzetes típusa a kéttantermes,
egybenyitható építmény. Itt azonban kellett misézőhely is. Lehetett
volna az egyik terem végében kialakítani, de a tervező zseniális ötlete
az volt, hogy a kápolnát a középpontba helyezi, és ahhoz – egymásra
merőlegesen – csatlakoztatja a két tantermet. Az eredménye az a
különleges
építmény lett, amit ma megújulva láthatunk.
A kápolna története az
enyészet küszöbéig
Bácsalmás és Csikéria között az egykor nagykiterjedésű szőlőtermelő
vidék a
XIX. század végén alakult ki. A felparcellázott homokos területeken
meghonosították az alföldi szőlőfajtákat, és állandó lakhelyű tanyákat
építettek. Az 1900-as évekre a területen már mintegy négyezren laktak.
Ilyen létszámú lakosság lelki és oktatási szükségleteinek kielégítésére
nem volt mód, ezért az állam megvásárolta a volt baja-szabadkai
vasútvonal és a szabadkai országút kereszteződésében álló csárdát, és
abból 1905-ben egy tanteremmel és tanítói lakással iskolát alakított
ki. Az iskolában miséztek is. Az egytantermes iskola kevésnek
bizonyult, ezért a régi iskolaépület előtt felépítették azt a
kéttantermes, körkápolnás iskolát, amiről most írunk. 1929-ben adták
át. A kápolnát a
környékbeli hívek rendszeresen látogatták. A hagyomány szerint a nagy
egyházi ünnepeken kb. száz kocsival érkeztek a hívők szentmisére.
A II. világháború jelentős vérveszteséget okozott. A német anyanyelvű
lakosság nagy részét a háború után kitelepítették. Átmeneti
stabilizálódás után az 1991-es teljeskörű privatizáció
következményeként a
helyben foglalkoztatottak jelentős része elvesztette munkahelyét.
Ma Csikérián és Bácsszőlősön mintegy 1200-an laknak, beleszámítva a
külterületek lakosságát is.
Az iskola a háború után még működött egy ideig, de aztán bezárták.
Több célra is használták, végül ezt is privatizálták. A privatizáció
utáni első gazdája nem sokat törődött vele.
A felújítás. Lelki és
anyagi építkezés
Örömmel nézzük Magyarországon az utóbbi tíz évben végbement nagyarányú
templom felújítást és építést. Hihetetlennek tűnik, hogy – a sajtóban
megjelent adatok szerint – mintegy 2000 templomot, kegyhelyet újítottak
föl. Ezek a renoválások természetesen nagyon különböző mértékűek
voltak, és benne vannak a protestáns templomok is, de ez így is igen
szép szám. Jó és örömteli az anyagi megújulás. De ennél fontosabb
a lelki megújulás, az evangelizáció, hitünk erősítése és terjesztése.
Ezt azonban állami támogatásból nem lehet végezni. A lelki feladatokat
nekünk, keresztényeknek kell megoldani.
Ebből a szempontból is figyelemre méltó az, ami Vöröserdőn történt. A
kápolna új tulajdonosa,
Takács László,
a lelki oldalra is hangsúlyt
fektet. A munkálatok kezdetén létrehoztak egy imacsoportot. Imaórájukat
azóta is minden kedden 17-18 óráig tartják a kápolnában. Itt a szó
szoros értelmében lelki építkezés is folyik. Az imacsoportot
Kökényesi
Ferenc róm. kat. teológus, a környék ismert lelki- és
szegénygondozója
vezeti.
Közben zajlott a felújítás. A romosodó, takarmánytárolóként is használt
iskolaépületet gyönyörűen rendbe hozták. A kápolnát belülről is helyre
állították, a haranglábat is újjáépítették, bár harang még nincs benne.
A
kápolna előtt álló megcsonkított kőfeszületet is felújították és
újraszentelték.
Végre elérkezett az ideje a kápolna újraszentelésének is.
Összegzés
Írtunk arról, hogy miben áll az építészeti egyedisége a vöröserdei
Jézus Szíve iskolakápolnának. Vázoltuk azt a történelmi eróziót, ami
majdnem elpusztította ezt a kincset is. Bemutattuk a kápolna
megújulását.
Ez a kápolna az ország szélén áll. Szegény, bár kétségtelenül szép
vidék. Ritkán lakott, ugyanakkor a lakosságához képest sokan
gyakorolják a
vallásukat. Eddig ez az egész lelki-anyagi megújítás csak keveseket
szólított meg. A tanulsága azonban hatalmas.
Az
építtető anyagi hasznot nem remélhet, állami támogatást nem
kapott a felújításra. Mégis megmentett egy darabkát a nemzetünk
múltjából, és azt a lelki felemelkedés szolgálatába állította. Ez pedig
a legszebb példa, amit jó lenne, ha sokan követnének. Azt is mutatja:
az ott élő emberek igenis élni akarnak, és ott akarnak élni, ahová
Isten helyezte őket. Fontos nekik a múltjuk, és sem a jelent, sem a
jövőt nem tudják, és nem akarják elképzelni Isten nélkül.
Kívánjuk, hogy áldja meg Isten életüket, munkásságukat, és őrizze
meg továbbra is a vallási és nemzeti értékeink iránti
elkötelezettségüket.
A
képek forrása:
https://www.facebook.com/koletar.edina/photos/
Források:
https://www.facebook.com/V%C3%B6r%C3%B6serdei-iskolak%C3%A1polna-479904219469563/
https://www.facebook.com/koletar.edina/
http://www.bacsszolos.hu/
http://voroserdoiskolakapolna.hu/
Dr.H.F.
Vissza
Húsvétra készülve fedeztem fel a
hatalmas lengyelországi Krisztus Király szobrot. Próbáltam választ
kapni, miért nem talákoztam vele korábban. Kiderült, hogy csupa olyan
sajtótermék referált az eseményről, amiket nem szoktam olvasni.
Hogyan
kerül ez a szobor húsvét ünnepén ide? Úgy, hogy Jézus kitárt karja a
legerősebb kersztény szimbólumaink közé tartozik. Jézus a kereszten
kitárta a karját, hogy iszonyú szenvedése és halála árán
megmentsen minket, és ezzel magához is ölel bennünket. A feszületet
nézve mindig megrendülök, a tárt karok pedig örömmel töltenek el:
gyere, várlak, jőjj hozzám! Persze, a tárt karok is mindig
emlékeztetnek a keresztáldozatra, ha nem a kereszten látjuk
is. De
hirdetik a megbocsátást is, és átérezhetjük a bűneinktől való
megszabadulás semmihez nem hasonlítható örömét.
Ezért aztán mindig
szerettem a kitárt karú, "szeretlek, várlak, jőjj!" érzést
sugalló
ábrázolásokat, legyen az szobor vagy kép.
A lengyelországi
Świebodzinban álló Krisztus Király szobor
Jézus hatalmas, 33 méter magas, 16,5 méteres mesterséges dombocskán
álló szobra Nyugat-Lengyelországban található. Ez a
szobor három méterrel magasabb, mint a Rio de Janeiro felett magasodó
Megváltó Krisztus szobor. Nem a vilgrekord szándéka miatt magasabb a
riói szobornál, a 33-as szám Jézus földi életének évszámát
szimbolizálja.
Amikor adatokat kerestem erről a magassága miatt
világrekorderré vált Krisztus szoborról, igencsak meglepődtem. A
magyarországi terjedelmes híradások mindegyike felháborodásának,
értetlenségének ad hangot a szoborral kapcsolatban, és mindenképpen meg
akarja győzni az olvasóit arról, hogy ez egy érthetetlen és
elfogadhattalan dolog, és a lengyelk is szégyellik, ahelyett, hogy
örülnének neki. Ebből annyi mindenképpen világos, hogy
jelentős
társadalmi erők lépnek föl aktívan a kereszténység mindenféle
megnyilvánulása ellen. Igaz, ennél kisebb méretű keresztény szimbólum
(pl.
egy fa kereszt) felállítása is gondot szokott okozni kis
hazánban. Ez a szobor pedig olyan nagy, hogy
Magyarországról
is "látszik."
A Świebodzin városában felállított szobor a
helybéli nyugdíjas plébános atya, Sylwester Zawadzki ötlete volt.
Eredetileg egy kisebb kerti szobrot akart készíttetni, de a bőséges
adományok következtében egyre nőtt a méret. A szobor kb. 400 millió
Ft-ba került, és a helyi hívők adták össze. Mirosław Kazimierz Patecki
lengyel szobrászművész tervei alapján épült. A műalkotás
ösztömege 440 tonna. Teljes
szélessége 24 m, a karjai 6-6 méteresek. Koronája aranyozott és kb. 3 m
magas. 2010. november 21-én
szentelték föl.
A szobor a város széln áll, és egy Tesco áruházra
tekint. A fanyalgók szerint ez groteszk, azonban nyilvánvalóan
jelzés értékű.
Az atya elmondása szerint a szobor
állítására Jézustól kapott indíttatást, ő csak a végrehajtó volt.
Sylwester atya már a kétezres évek elején szerette volna a várost
hivatalosan Jézus védelme alá helyezni, de az egyházi vezetés akkor nem
járult hozzá ehhez.
Figyelmre méltó, hogy Jézus fejét korona
ékesíti, és az arca jellegzetes lengyel arc. Ami nagyon
érdekes,
és nálunk alig ismert:
Jézust
2016-ban hivatalosan is Lengyelország királyává koronázták! Ez
a szobor tehát Lengyelország királyának a szobra is, nem "csak"
Krisztus
Királyé.
Jézus
lengyel királlyá koronázásának óhaja már régen felmerült.
Rozalia
Celakówna (1908-1943) lengyel apáca beszámolója szerint
Krisztus azt
mondta neki, hogy a lengyel üdvösség feltétele az ő királlyá
koronázása. A szobor felállítása a koronázás lelki előkészítéseként is
felfogható.
Megjegyezzük, hogy a Szűzanyát a lengyelek 350 éve nevezik a
királynőjüknek, és nyilvánosan a częstochowai Fekete Madonna
képében tisztelik.
|
|
A częstochowai
Fekete Madonna |
Jézus, Lengyelország
Királya |
Források:
https://www.youtube.com/watch?v=IyQoRUF030k&feature=emb_imp_woyt
- lengyel
drón film, nagyon
szép!
http://www.duchprawdy.com/intronizacja_rozalia_celakowna.htm
- weblap
Rozalia Celakownáról (lengyel nyelven)
https://www.youtube.com/watch?v=iJAWuiAVeRo
- angol
nyelvű slide show
http://www.figurachrystusakrola.pl/
-
a szobor hivatalos honlapja
https://sanktuariumswiebodzin.pl/
- Świebodzin
templomának honlapja (angol és német nyelven is elérhető)
Érd-postástelep
Az
Érd-postástelepi Kármelhegyi Boldogasszony templom
A XX. század
második felében épült magyaroszági templomok kiemelkedően szép
példánya. Az Érd-postástelepi plébániát 1947-ben hozták
létre. Egyetlen saját állandó lelkészük és plébánosuk
Mersei Antal atya
volt. A templomot is ő építtette, 1992-ben szentelték föl. A
születésének 100-adik évfordulójára kiadott könyv
itt érhető el.
A lelkészi feladatokat jelenleg az érdligeti plébániáról
Maklári
István esperes atya
látja el. István atya ragyogó logikájú, erős lelkiségű
hitszónok. Prédikációira mindig sokan kíváncsiak.
Egyházi státusza:
Székesfehérvári Egyházmegye, II. Vértesi kerület I.
Lelkipásztori körzet.
Segítő
Szűz Mária Plébánia
Plébános:
Mórocz Tamás helyettes esperes
Cím: 8053
Bodajk, Szent István tér 1.
Telefon:
(22) 410-039
E-mail:
bodajkikegyhely@gmail.com
Weboldal:
http://www.bodajkikegyhely.hu
Földrajzi
elhelyezkedése: Székesfehérvártól északra 20 km-re, a Móri
árokban, a Bakony keleti peremén fekszik.
Festői szépségű hely, kirándulásra és túrázásra optimális. A
Gaja-szurdok 3 km-re, Csókakő vára 7 km-re, a történelmi borvidék
székhelye,
Mór, 10 km-re található.
Fotó: Keserű Gergő
Hitéleti
és történeti hagyományok
A
Szűzanya kegyhelyek között ma nem tartozik a leglátogatottabbak közé,
pedig egy nagymúltú, államiságunkkal is összekapcsolódó kegyhelyről van
szó.
Mórocz Tamás
atya, Bodajk plébánosa, egy TV interjúban nagyon
találóan írta le a kegyhely jelenlegi helyzetét: „elfeledett,
elrejtett, kicsit elzárt”. Azt kevesen tudják, hogy – amint azt
Ipolyvölgyi Németh J. Krizosztom atya írja „Mária kegyhelyek Mária
országában” című könyvében –
Bodajkot
illeti meg a legrégibb magyar
búcsújáróhely cím. Bodajk szent kútját már a IX. században
zarándokok
vették körül. István király és fia, Szent Imre is jártak itt. Szent
László lovagkirályunk is járt Bodajkon 1090-ben. Legendának tekintik,
pedig nyilván igaz, hogy egy keresztvetéssel futamította meg az
ellenséget. Szent királyunk ugyanis minden ütközet előtt imádkozott, és
az ellenség bizony bölcsen tette, ha a futást idejében – még a
keresztvetésnél – megkezdte.
Aki tehát Bodajkra zarándokol, az
szent elődeink nyomában
járhat, ami önmagában is felemelő. A kegyhely
története azonban sokkal régebbi. Már a kereszténység előtt kultikus
hely volt. A „pogány” ősök az Ég Szűzét és a Magasságbeli Istent
tisztelték itt. Bár nyilván akkor kereszténység még nem létezett, de
azért a Bibliából tudjuk, hogy Melkizedek a Magasságbeli Isten papja
volt, aki kenyérrel és borral áldozott. Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy
Jézusról azt mondja Pál: Pap vagy te mindörökké, a Melkizedek
rendjéből.
(Ld. Ter
14,18-20 ; Zsid 7,1-17; Zsid 5,5-6)
A Bodajktól
jó egynapi járóföldre lévő Jásdról szóló írásokban – nagyon helyesen -
mindig megemlítik, hogy az ottani kegyhely egy kelta áldozati hely
mellett létesült. Bodajkkal kapcsolatban szégyenlősen
hallgatnak
a régmúltról. Ez már azért sem érthető, mert a druidákat (a kelta
papokat) és a magasságbeli Isten papjait egy napon említeni sem lehet.
Nézzük, milyen is volt egy Istenanya kegyhely – a kereszténység előtt.
A
kegyhelynek három természeti adottság együtt állásának kellett
megfelelnie. Kellett egy nagyobb hegy, annak lábánál egy kisebb, a
kisebb hegy lábánál pedig egy forrás. Az imahely a kisebbik
hegyen volt. Aki járt már Bodajkon, máris tudja, miről van szó:
Kesellő, Kálvária, Szentkút. Az oltár pedig éppen ott volt, ahol ma a
Kálvária három keresztje áll, csak éppen nem északra, hanem keletre
nézett. Ahogyan a jelenlegi bodajki Segítő Szűzanya Kegytemplom is
keletre tájolt.
A kegyhely a Nagy-tó
partjáról
A templomtól
jobbra a Kálvária, attól jobbra (egy háztető fölött) a Kesellő
gerince látható
Agyonhallgatott történelmünkből még szeretnék utalni
egy részletre. Ismert, hogy a királyok koronázását megelőzte egy
különleges beavatási szertartás, amit rendszerint néhány nappal a
koronázás előtt tartottak. Erről nagyokat hallgattak a múltban is, mert
a beavatási szertartás helyszíne (forrás fölötti hegytető) pogány
hagyományokra asszociált. Ez azonban tévedés, az előzetes beavatási
szertartás nem pogány volt. A koronázási ünnepségnek erősen
protokolláris volta miatt ott lelkiségről csak korlátozottan lehet
beszélni, mély átélés nem volt lehetséges, bár a felkenés ott történt
meg.
A megelőző „beavatás” a lélek megtisztítását, a bűnbánatot,
áldozást és karizmák kérését jelentette, virrasztással és böjttel
támogatva. Itt még volt módja a leendő királynak bensőséges imára.
Hogy
mely királyok imádkoztak Bodajk szent helyén a szentelésük előtt, annak
kiderítését meghagyjuk a történettudománynak. Nagy reményeink persze
erre nem lehetnek, mert már azt is kitalálták, hogy Székesfehérvár nem
Székesfehérvárott volt, hanem valahol máshol.
Érveikben látszólag
van logika, ugyanis nem tudnak mit kezdeni azzal, hogy egy olyan
városban koronáztak, ahol még csak püspökség sem volt. (Székesfehérvár
csak 1777-ben lett püspöki székhely.) Hogy miért koronáztak mégis itt?
Két okra lehet gondolni. Az egyik Székesfehérvár elképesztő méretű
védettsége. Nyáron oda ellenség a vízi védőművek miatt nem tudott
bejutni.
A
másik pedig Bodajk közelsége.
Búcsúnyitó
szentmise 2016-ban
A bodajki Szentkút
Bodajk
ma is gyönyörű, de aki koránál fogva láthatta az 1960-as
évek elején, vagy régebben, az egy édenkertet látott. Kristálytiszta
karszttavak sora
ékesítette az eredetileg a Kálvária köré, majd a Bakony oldalára
kiterjedő falut. A helybeliek persze nem értékelték nagyra a tavaikat,
kivéve a falu közepén a templomtól száz méterre lévő Nagy-tavat. A II.
világháború előtt itt még fürdők üzemeltek, a tó melletti malom
eredetileg generátortelep volt, onnan vezették az áramot a kastélyba a
villamosítás előtt. A hegyoldalban nem mindenhol lehetett vizet nyerni,
így a Nagy-tóból lajttal hordták az állatoknak.
A másik kitüntetett forrás a Szentkút volt. Efölé állították a zsolnai
porcelán Szűz Mária szobrot.
A
kút ősidőktől kezdve a Szűzanya szimbóluma volt. Jézus
Urunk
édesanyjának, Szűz Máriának kézenfekvő, világos asszociációja
a
szent, éltető víz forrása. A Szentkúthoz gyógyulások sora kapcsolódott.
Erről hálajelek sokasága tanúskodik, melyek egykor a templomban is
láthatóak voltak. A zajló felújítási folyamat végén remélhetőleg
valahol – talán a tervezett múzeumban – ismét láthatóak lesznek a
hálajelek. A márványtáblák bemutatása esztétikai szempontból nem
egyszerű, de Tamás atya bizonyára erre is kitalál valamit.
Nos, a
baj éppen ezzel a kúttal kezdődött. Mert a bodajki kegyhely
addig
mindent kibírt, amíg a kút forrása élt. Még azt is, hogy az 1942-ben
épített csodaszép zarándokudvart romba döntötte a háború. Már 1950-re
szépen kijavították.
A kút forrása egy jellegzetes karsztforrás.
Talapzata a Nagy-tó talapzata fölött van, több mint öt méterrel. Amióta
létezik forrásnyilvántartás,
időszakos forrásként tartották
számon! Ezt úgy
kell érteni, hogy a vízhozama erősen ingadozott. Tudomásunk szerint
azonban teljesen soha nem apadt el, egészen a múlt század közepéig.
Akkor viszont egy hosszú, aszályos időszak után – kiszáradt. A
helyiek akkor még nem jöttek rá, hogy ennek oka a balinkai
szénbánya egyre nagyobb
vízkitermelése.
Első alkalommal
Vajk Gyula prépostsága alatt került sor erre a skandalumra. A néphit
szerint a gyógyuláshoz a Szűzanya segítségén kívül a hely és a víz is
fontos. Arról nem is beszélve, hogy a zarándokoknak inniuk is kellett.
Vajk prépost úrnak volt egy derék gazda gondnoka, Kerger József bácsi.
József bácsi befogta a lovait a lajtkocsija elé, és éjjel néhány buzgó
katolikus legénnyel megtöltötte a kutat a Nagy-tóból.
A közvetlen
veszély elhárult, a búcsú rendben lezajlott. De... Egy, a hatalmat
kiszolgáló antiklerikális író, magát zarándoknak álcázva, Bodajkon
szimatolva, meglátta a nagy műveletet, és gúnyiratot írt arról. Persze,
ez a hívő zarándokokat nem nagyon zavarta, nem sokan olvasták közülük a
múlt értékeinek rombolóit.
Az viszont zavarta a hívőket, hogy a
kútban nem volt víz. Aztán 1967-ben a nagy balinkai vízbetörés után a
Nagy-tó vize is elment, és hosszú ideig, mint a jelenkor nagy sebe,
éktelenkedett a falu közepén.
A bodajki kegyhely iránti érdeklődés
ezt követően láthatóan csökkent. Ma pedig ott tartunk, hogy az
eredetileg 15000 fő befogadására tervezett zarándokudvar bizony még a
fő búcsú napján is szellős.
A Szentkút fölött álló
Szűz Mária szobor
A nagy újjáépítés
Ma nagyszerű változásoknak lehetünk tanúi a bodajki kegyhelyen.
Az
egész templomkert és maga a kegytemplom is soha nem látott mértékű
felújításon esik át. A templomkert jelentősen átalakul. Eredeti
jellegét megőrzi, de a funkciójának jobban megfelel. Korszerű
zarándokszállást is építettek, a régi katolikus iskola
átalakításával. A munkálatok terveiről
itt nézhetnek meg egy filmet.
Az építkezés során nagy nehézségekkel kellett megküzdeni.
Egyrészt, a templom műemlék jellege miatt a tervezés bonyolult volt. A
tervezést előkészítő feltárások és vizsgálatok sok időt vettek el.
Közben az építőipar árai jelentősen emelkedtek. Mire a kivitelezésre
sor kerülhetett, kiderült, hogy a kétszer annyiért lehet megcsinálni,
mint amennyit terveztek. Hála Spányi Antal püspök atya szeretetteljes
hozzáállásának, ezt is sikerült megoldani. Meg kell még említeni azt
is, hogy egy nagyösszegű állami pályázatot is sikerült nyerni.
A kegyhely sajátossága, hogy a város közepén fekszik. Így nem csak a
fejlesztése, de az üzemeltetése is szoros együttműködést
igényel a város vezetésével. A plébánia és az önkormányzat
kapcsolata példás.
Bodajk is sokat fejlődött. Város lett,
szépült, és a Nagy-tóba is visszajött a víz.
Várhatóan
2020. szeptember elsejére elkészül a teljes felújítás, és az idei fő
búcsú már a gyönyörűen felújított templomban, zarándokudvarban
ünnepelhető.
A jövőről
Az
évekig tartó erőfeszítések, az építéssel járó rengeteg szervezési munka
nyilván elfárasztotta a plébános atyát, és mindenkit, aki ebből a
munkából kivette a részét. A kegyhely papjai, világi munkatársai és a
képviselő testület, Kovács János elnök testvérünk vezetésével, hősies
munkát végeztek.
Pihenésre azonban nincs sok idő, mert egy másfajta feladat előtt
állunk.
Szép
és jó egy gyönyörű kegyhely, de azt lelki tartalommal is meg kell
tölteni. Mindent meg kell tenni azért, hogy a bodajki Szűz Mária
kegyhely
ismét a régi vonzerőjű
legyen, és legalább úgy
nyújthassa
áldásait az ide zarándokolóknak, mint régen. Elsősorban nem az
idelátogatók létszámára gondolunk, a népi vallásosság ma már csak egy
szép emlék. Azt viszont szeretnénk, hogy az ide érkezők lélekben
megerősödve, üdvös és szép emlékekkel térjenek vissza otthonukba. A
munka nagyját nyilván
Isten és a Boldogságos Szűzanya fogja végezni, de ha ehhez imádsággal,
lelki megújulással mi magunk nem tesszük hozzá a részünket, akkor a sok
munka kárba vész. Ezt pedig nem engedhetjük meg magunknak.
Támogassuk imával a bodajki kegyhelyet, és a lelkek üdvéért ott
dolgozókat!
Dr.H.F.